Kategorier
Amazon byrå

Amazonbyrå – Hur du väljer rätt byrå att anlita för Amazon

Amazon är en fantastisk möjlighet för alla e-handlare som väljer att sälja där, och det inte många känner till är att 54% av alla produktsökningarna börjar på Amazon och inte på Google. Med tanke på hur mycket affärer som görs på plattformen är det därför inte överraskande att allt fler säljare väljer att finnas där.

All denna konkurrens samlas på Amazon blir det dock allt svårare att sticka ut ur bruset och öka sin försäljning. Vid dessa situationer väljer många företag att anlita en Amazonbyrå, men hur vet man vilken byrå som är bra?

För att hjälpa dig har vi här skapat en frågeguide som kan hjälpa dig att välja rätt Amazonbyrå.

Snabba länkar till frågorna:

Fråga byrån: “Vilka Amazon-tjänster erbjuder ni?”

Amazon är en av de största sökmotorerna för produkter i världen, och plattformen är så mångfacetterad att det finns en hel del saker säljare behöver hjälp med. De tjänster som kommer vara viktigast för dig är annonsering, sökmotoroptimering och logistikhantering. På sikt kan det även vara bra att även ta in någon som hjälper dig öka dina kundrecensioner.

Låt oss bryta ner tjänsterna och titta på vad de verkligen innehåller:

Annonsering

Amazon-annonsering är en nödvändighet om du snabbt vill komma igång med försäljningen. Valmöjligheterna är stora, men det gäller att veta hur man kontinuerligt optimerar en annonskampanj för att kostnaderna inte ska dra iväg.

De flesta annonsmöjligheter som du behöver är baserade på PPC (pay-per-click), dvs du betalar varje gång någon klickar på din annons. Vill du börja annonsera gör du det enklast via tjänsten AMS, Amazon Markering Services. Där hittar du de vanligaste annonstyperna:

  • Sponsrade Produktannonser (”Sponsored Products Ads”)
  • Sponsrade Varumärkesannonser (”Sponsored Brands Ads”)
  • Produktdisplay-annonser (”Product Display Ads”)

Utöver annonsering är det även viktigt att du som säljare även kan en hel del om hur du sökmotoroptimerar dina produkter så att de rankar högt och ger en bra organisk synlighet. Det är här Amazon SEO kommer in i bilden.

Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering på Amazon kallas för ”Amazon SEO” och handlar om alla de aktiviteter och förändringar du gör på en produktsida för att se till att den rankar högt i sökresultaten. Om en kund exempelvis söker efter ”lavendeltvål” på plattformen så kan du med rätt optimering bli den produkten som visas längst upp och bli den första lavendeltvålen kunden ser (vilket ökar chansen att hon klickar sig in till produkten och till slut köper den).

Amazonkonsulter specialiserade på Amazon SEO fokuserar på att optimera på produkter så att de inte bara rankar högt i sökresultaten utan även så att de konverterar bra, dvs att många köper produkten. Anledningen till detta är för att konvertering är en av sakerna som plattformens algoritmer tittar på för att avgöra vilken produkt som är värd att ranka högt.

Logistikhantering

Amazons tjänst för tredjepartslogistik heter Amazon FBA. Själva bokstäverna FBA står för ”Fulfillment By Amazon” och går ut på att Amazon sköter all hantering av produkterna.

Som det står på deras hemsida så säljer du produkten, men dom ser till att kunden får paketet i sina händer. Hur det praktiskt går till är att du lämnar över alla dina produkter till deras Fulfillment Center, och sen när en försäljning har skett så packar dom och skickar iväg till kunden. Skulle kunden ha frågor eller till och med vill lämna tillbaka produkten så sköter Amazon allting åt dig. Med andra ord så behöver du aldrig mer se eller ens ta i några fysisk paket igen.

Tjänsten är kostsam men kan vara värt priset om du vill skala upp snabbt samtidigt som du ger kunderna en trevlig shoppingupplevelse. Dessutom slipper du lagerhanteringen som kan vara jobbig när man har ett stort sortiment att ha koll på.

Kundrecensioner

Att ha nöjda kunder på Amazon är en överlevnadsfråga. Om dina kunder inte anser att du ger en bra upplevelse till dem (produkter/service etc) så kommer du att straffas av Amazons algoritmer som kommer sänka din rankning i de organiska sökresultaten.

En byrå som specialiserar sig på Amazon-recensioner fokuserar på att hjälpa dig att få äkta kundrecensioner från riktiga kunder. Det står ”verified reviews” på alla recensioner som kommer från personer som verkligen har köpt produkten via Amazon.

Dessa amazonkonsulter är duktiga på att skapa engagemang bland dina kunder och få dem att vilja bidra med sina åsikter om produkterna de köpt.

Glöm inte heller att ju fler positiva kundrecensioner du få desto högre kommer Amazons algoritmer ranka din produkt i det organiska sökresultatet. Varje positiv kundrecension bidrar därmed till produktsidans sökmotoroptimering (Amazon SEO). Men det viktigaste är ändå att du får en nöjd kund, och hon kommer i sin tur berätta för sina vänner om produkten hon köpt.

Fråga byrån: “Hur mycket erfarenhet har ni utav att jobba med e-handel?”

Amazon är i grund och botten en plattform för e-handel, och om du vill lyckas är det till fördel att ha erfarenhet av e-handelsverksamhet. Har du inte denna kompetensen i företaget så får du köpa in dessa tjänster.

Att ta in Amazonkonsulter innebär att du får tillgång till en hel del erfarenhet och kompetenser inom följande områden:

Strategi: Få hjälp att ta fram en strategi som gör att du kan navigera bland alla konkurrenter och bli den ledande säljare inom de produktkategorier du är verksam inom. Ett stort plus är även att de är uppdaterade på förändringar som sker på plattformen, vilket gör att de kan ge korrekta råd.

Lagerhantering: Lager kostar pengar, och ju effektivare du blir på att hantera lagret och ditt stora sortiment, desto mer pengar kommer du spara.

Lönsamhet: Det här är en kombination av rätt strategi, rätt lagerhantering etc. Har amazonkonsulten kompetens så kommer hon kunna ta fram data som visar vägen till lönsamhet. Ibland kanske rätt väg till lönsamhet är att kombinera din amazonbutik med en annan webbutik på nätet, eller så är omniförsäljning med en kombination av fysiska butiker och e-handel rätt väg att gå. Analyserna som konsulten gör, backad av data, kommer visa vilken väg som är smartast att gå för att nå era mål.

Fråga byrån: “Hur duktiga är ni på att vinna Amazons Buy Box (”köprutan”)?”

Det inte många känner till är att över 80% av köpen på plattformen sker genom Amazon Buy Box, det vill säga den stora köprutan som finns bredvid vissa produkter.

Anledningen till att det är viktig att amazonkonsulten är duktig på att vinna Buy Box är för att Amazon inte ger denna köprutan till alla säljare, utan köprutan roterar mellan de säljare som bäst lever upp till deras kriterier.

Kriterier för att vinna Buy Box

Några av de viktigaste kriterierna är:

Order Defect Rate: Hur ofta kunderna skickar tillbaka en produkt på grund av att de är trasiga eller inte lever upp till deras förväntningar.

Försäljningsstatistik: Hur många produkter som säljs i förhållande till konkurrenter som säljer samma eller likvärdig produkt.

Kvalitén på kundservice: Hur bra du är på att ta hand om dina kunder och ge service.

Tid kunden spenderar på Amazon: Hur bra du är på att få kunden att spendera mer tid på Amazons plattform.

Det finns såklart flera kriterier att ta hänsyn till, men dessa ovan är de viktigaste du behöver ha koll på.

En Amazonkonsult som vet hur man vinner Buy Box är guld värd för alla säljare på plattformen då det ger dig en stor fördel gentemot konkurrenterna. Det inte många känner till är att du även behöver ha denna Buy Box om du vill annonsera på plattformen, så utan den kommer dina annonser för den specifika produkten inte att synas.

Fråga byrån: “Hur duktiga är ni på Amazon SEO?”

Att kunna Amazon SEO är grundläggande för att bli framgångsrik på Amazon. På samma sätt som det går att sökmotoroptimera en hemsida går det att optimera en produkt så att den rankar högt i Amazons organiska sökresultat.

Varför är detta viktigt? 

Jo för att om dina produkter inte syns så kommer du inte sälja många produkter. Ju högre rankas du är desto fler produkter kommer du sälja.

Och nu när du vet att det är viktigt, hur tar du reda på om byrån är duktig på Amazon SEO?

Fråga om vilka kunder de har och kolla sedan vilken ranking den kundens produkter har på plattformen. Är produkterna högt rankade är det ett gott betyg.

Ring deras kunder och fråga om vad de verkligen tycker. Om du vet vad tidigare kunder heter kan du även ringa dem. Utöver detta är det även en god idé att läsa recensioner som andra personer har skrivit om företaget.

Fråga byrån: “Hur kan ni bevisa att ni är duktiga på Amazon?”

Det svåra med att köpa ”tjänster” är att det inte är lätt att veta om konsulterna är duktiga förrän man testat deras tjänster eller känner någon som testat dem.

Ett sätt att få en inblick i amazonkonsulternas kompetens kring Amazon är att fråga efter referenskunder, case de har gjort eller andra former av bevis på erfarenhet/kompetens. Skulle de inte ha några bevis eller inte ens skrivit några case så kan detta vara en röd flagga.

Förhoppningsvis får du en massa bevis på deras kompetens, och när du går igenom alla dessa finns det ett par saker du ska hålla utkik efter:

  • Vilken typ av produkter har de jobbat med att optimera? (Är det produkter som ni själva säljer?)
  • Hur pass framgångsrika har de varit? Vad har resultatet/avkastningen blivit?

Självklart finns det många företag som skriver på sekretessavtal och inte kan berätta om hur det går för deras kunders kampanjer, men de flesta företag bör ändå ha några case att presentera (för alla vet att det är en nödvändighet inom konsultbranschen). Fråga därför alltid efter case, för hur ska du annars veta att de är duktiga utan att ha testat dem?

Fråga byrån: “Hur mycket kommer ni lära oss att göra effektivare affärer på Amazon?”

Det finns Amazonkonsulter som är väldigt duktiga och kan visa på rejäla resultatökningar, men tyvärr lever byråer på sin kunskap och vet att de tjänar pengar så länge de har kvar kunden. Därför finns det byråer som gör att ni säljar mer men de håller samtidigt inne med kunskapen om exakt hur de har gjort – vilket gör att deras djupa kunskap aldrig helt går över till er (och ni blir tvungna att ha dem som konsulter för alltid om ni vill fortsätta se resultat).

Om du vill säkerställa att en kunskapsöverföring kommer ske från Amazonbyrån till dina anställa behöver du först fråga hur de ställer sig till följande saker:

Kommer vi få en projektledare som ägnar sig helt åt oss eller kommer byrån ha flera olika projektledare som jobbar med oss? Anledningen till att detta är viktigt är för att det blir lättare att få en personlig kontakt när man bara har en enda projektledare att ha att göra med. Detta kommer i längden också göra att ni har någon som ni alltid kan ställa frågor till – och för varje fråga ni ställer så kommer ni lära er mer om hur man gör effektivare affärer på plattformen.

Är byrån helt transparent med allt? Som kund kommer det i längden vara viktigt att byrån berättar allting till er så att er personal lär sig och blir bättre. För att denna kunskapsöverföring ska bli behöver konsulterna ge er full tillgång till all data, kampanjsiffror och annan affärskritisk information. Ha därför som krav, redan i offertstadiet, att ni vill få tillgång till allt.

Fråga byrån: “Hur detaljerat kan ni visa hur ni har räknat ut priset?”

Om du nån gång har anlitat en byrå vet du att de kostar en hel del, och då priset är en viktig faktor i de flesta organisationer behöver ni se till att få en detaljerad uträkning för att kunna ta ett genomtänkt beslut.

Självklart är det viktigt att byrån är duktig på att göra korrekta estimeringar av kostnaden så att ni inte överskrider er budget.

För att få reda på priserna kan ni hos en del byråer få kontakta dem för att få en offert och ibland kan det även finns priser på deras hemsida. Oavsett hur ni hittar priserna är det viktigt att ni får en genomtänkt uträkning för att ni ska kunna avgöra huruvida ni ska anlita byrån eller inte.

Fråga byrån: “Vilka verktyg/program använder ni?”

För att kunna analysera digital verksamheter idag är det en nödvändighet att använda sig av program och verktyg som är duktigare och snabbare än människor på att undersöka saker.

Verktygen är många och det kan vara svårt för gemene man att veta vilka man ska använda. Det är därför det är viktigt att dina Amazonkonsulter delar med sig och berättar vilka verktyg de använder när de exempelvis hanterar era annonser, sökmotoroptimerar era produkter eller när de sköter logistiken med Amazon FBA. Förutom att berätta om vad de olika verktygen heter är det viktigt att de även lär er hur man använder dem för att generera rapporter och analyser.

Exempel på några av de vanligaste Amazonverktygen är:

FeedbackExpress: Verktyg för att samla in feedback på ett enkelt sätt. Automatiserat och effektivt.

Helium10: Ett kraftfullt verktyg för att göra research kring produkter och konkurrenter.

KeyworX: Smidigt verktyg för att hitta och analysera sökord på Amazon.

Sellics: Ett perfekt ”all-round” verktyg som kombinerar alla de viktiga delarna som en säljare behöver på plattformen.

Det finns såklart en mängd andra verktyg som också är värdefulla och det här är bara ett axplock.

Fråga byrån: “Använder ni ”best practice” när ni optimerar?”

Best practice” är alltid att följa Amazons riktlinjer. Med detta sagt så finns det en del byråer som gör optimeringar av produktsidor som ger resultat trots att det tydligt bryter mot riktlinjerna.

Det du behöver fråga dig här är om det är värt att ni går emot Amazons riktlinjer för att på kort sikt öka er försäljning? Belöningen kan vara stor, men risken kan vara större. Om ni blir påkomna finns risken att ert konto stängs av. 

Exempel på saker som bryter mot Amazons riktlinjer:

  1. Ha med tydligt felaktig information
  2. Kopiera andra säljares information
  3. Försöka påverka era kundrecensioner

Det finns många fler saker som kan göra att ert konto stängs av och därför är det viktigt att ni väljer en byrå som följer den best practice som Amazon har lagt fram.

Är byrån genuint intresserade av er?

Självklart vill man anlita en byrå som är duktig på att generera resultat på Amazon, det är prio 1. När du har hittat flera byråer som verkar lika duktiga så är det viktigt att ni börjar titta på andra parametrar.

En parameter som en del företag tittar på är ”hur intresserad är byrån av mitt företag egentligen?”. Är byrån ute efter att bara tjäna pengar eller är de genuint intresserade av era produkter, ert företag och branschen ni är verksamma i?

Håll därför utkik efter hur mycket frågor de ställer och vilka frågor de ställer, för det indikerar deras intresse.

Exempel på frågor som det är bra att de ställer för att visa sitt intresse är:

  1. Kan ni berätta om er bransch?
  2. Har ni jobbat med en Amazonkonsult tidigare?
  3. Vem är er målgrupp?
  4. Vilka mål siktar ni på?
  5. På Amazon, har ni tidigare jobbat med sökmotoroptimering, annonsering och tredjepartslogistik (FBA)?
  6. Vad är er budget?
  7. Vilka produkter vill ni främst öka försäljningen på?
  8. Vad har ert företag som ingen annan aktör har på marknaden?

Frågor du alltid måste ställa till en byrå du funderar på att anlita

När du är ny med att anlita Amazonkonsulter är det viktigt att du har med dig ett bra frågebatteri för att verkligen kunna testa dem och jämföra de olika byråerna med varandra.

Exempel på frågor:

  1. Hur lång tid tar det innan vi ser resultat?
  2. Vad gör ni när kampanjer eller strategier inte fungerar?
  3. Vilken strategi skulle fungera bra för mitt företag och mina produkter?
  4. Hur mycket får vi vara en del i er process när ni hjälper oss med Amazon?
  5. Vad kan vi förvänta oss när vi arbetar med er?
  6. Vilka problem eller utmaningar skulle vi potentiellt stöta på när vi använder Amazon för att driva affärer?

Avslutningsvis

Som du märker blir det en hel del ”frågor och svar” under era samtal och det är viktigt att byrån du väljer är glada över att få svara på dina frågor. Anledningen till detta är för att du med stor sannolikhet inte bara vill anlita en byrå som gör jobbet, utan du vill anlita en byrå som även lär dig hur du själv gör jobbet i framtiden. Kunskapen om hur man framgångsrikt driver affärer på Amazon kommer även göra att du kan avgöra huruvida en Amazonkonsult är duktigt eller inte.

Amazon förändrar alla marknader de går in i och vi följer dem med nyfikenhet för att se hur de förändrar den svenska e-handelskartan.