Kategorier
Amazon SEO

Amazon SEO – Hur du rankar högt på Amazon

När vi pratar om SEO brukar de flesta tänka på Google och att hamna högt där. Det vi i Sverige inte behövt tänka på tidigare är Amazon, men när Amazon väl blir en stor spelare på den Svenska marknaden kommer alla aktörer få tänka om.

Anledningen till detta är för att Amazon är den största sökmotorn för produkter, inte Google. Det innebär att om du vill sälja dina produkter så borde Amazon verkligen vara med i din plan. Men när du väl har dina produkter där så blir den stora frågan: Hur sökmotoroptimerar du på Amazon för att dina produkter ska hamna högst upp?

Produktsida med Amazons bästsäljare

Det är här Amazon SEO kommer in i bilden. Precis som på Google handlar det om att sökmotoroptimera för att hamna så högt upp som möjligt, och även om tänket är snarlikt så fungerar algoritmerna lite olika mellan Google och Amazon.

Den stora skillnaden, jämfört med traditionell SEO, är att det finns färre saker som avgör din rankning. Vi kommer att gå igenom de vanligaste rankingfaktorerna här nedan, men innan vi gör det är det viktigt att du först inser skillnaden mellan Google och Amazon. Enkelt uttryckt skulle man säga att Google är en plats där du “hittar information” medan Amazon är en plats där du “köper saker”. Detta är en enorm skillnad, för det påverkar vilka rankingfaktorer som du ska jobba på för att ranka högre på respektive plattform.

Amazon är en e-handelssida.

Så om det är något vi vill att du har med dig när vi går vidare är att Amazon är en e-handelssida. Besökarna som går till hemsidan gör det för att de har som avsikt att handla något. Och det enda som är viktigt för Amazon är att se till att du som kund får den bäst produkten, med det bästa priset och med den bäst servicen. Amazon vet att om de lyckas med detta kommer de att sälja mer i det långa loppet.

Vad som är viktigt för Amazon

Som vi har varit inne på tidigare så är Amazon en ehandelssida, och alla ehandlare har som ultimata mål att sälja saker. Det innebär att även om företaget vill att du ska hitta den bästa produkten, med det bästa priset och med den bästa servicen så gör de allt detta för att de ska kunna sälja saker.

Då alla som besöker hemsidan har som avsikt att köpa något påverkar detta hur Amazons algoritmer arbetar för att visa rätt resultat. Det bästa sättet algoritmerna kan avgöra om resultatet verkligen var rätt är om det som presenteras är så pass relevant för att du som besökare ska klicka och köpa en viss produkt.

För dig som företagare kommer vi snart gå igenom vilka rankingfaktorer du ska optimera för, men i grund och botten handlar det om att presentera något relevant för besökaren och se till att de faktiskt klickar och köper från dig. Om du kan fixa detta kommer du att sälja mycket på plattformen. Och skulle det finnas några ord eller fraser i denna artikel som du inte riktigt greppar kan du hitta förklaringen i vår Amazon ordlista.

Amazons rankningsfaktorer

Det finns flera rankningsfaktorer som är viktiga när du gör Amazon SEO, men de 9 vanligaste är:

  • Produktens titel
  • Produktbeskrivning
  • Produktens pris
  • Hur många procent av besökarna som handlar
  • Produktbilder
  • Produktrecensioner
  • Produktens varumärke
  • Ditt namn som säljare
  • Nyckelorden du använder internt för att beskriva produkten

Produktens titel

Produktens titel är vad man i traditionell SEO skulle kalla för sidtitel, och precis som i vanlig SEO så är denna titel ett av de viktigaste rankingsfaktorerna som finns. Här kommer du att behöva skriva dina viktiga sökord för att Amazons algoritmer ska veta hur relevant din produkt är för det kunden söker efter

Titlar på produkter på Amazon

När du ska skriva produktens olika titlar kan det vara en god idé att även nämna några av följande saker:

  • Har din produkt ett varumärke? skriv då även namnet på ditt varumärke i produktens titel.
  • Är produkten av en viss storlek eller färg? skriv då detta tydligt.
  • Finns det flera produkter i en förpackning? skriv då hur många produkter man får när man köper.
  • Har du information om produkten? skriv då en tydlig beskrivning om din produkt.
  • Är den gjord med ett visst material? oavsett vad vilket material som produkten är skapad med så uppskattar många att även läsa om vad en viss produkt innehåller.

Oavsett hur du skriver produktens titel behöver du tänka på att du skriver för människor. Du vill att dom ska bli nyfikna på produkten de läser, men samtidigt är det viktigt också att du tänker på densiteten bland nyckelorden så att Amazons algoritmer inte tror att du håller på att spamma kunderna. Ur det här perspektivet funkar algoritmerna snarlikt Google.

Din produktbeskrivning

När du går in på en produktiva kommer du hitta en hel beskrivning av produkten. Förutom flytande text kommer du även att få beskrivs produkten kort i punktform.

Det är här du övertygar kunden om att det är värt att köpa din produkt, så se till att vara övertygande samt att du inte glömmer att strategiskt använda sökorden du vill att Amazon ska ranka dig på.

Kom ihåg att Amazon övervakar allting du gör. Dom vill att kunden ska bli nöjd, och om du lyckas sälja din produkt (utan att den kommer i retur eller att kunden klagar) så är det goda chanser att din produkt åker upp i rankningarna.

Utav den anledning är det därför viktigt att du försöker använda ett tydligt språk som lockar kunden. Det finns många exempel på internet om hur andra säljare har byggt upp sina produktsidor och skrivit texter som konverterar, så om du googlar kommer du hitta en massa bra tips. Ett annat bra förslag är att studera produktsidorna för de bästsäljande produkterna på Amazon, där kan du se hur andra säljare har byggt upp sina produktsidor för att konvertera bättre. Och eftersom produkterna redan är bästsäljande så vet du att det fungerar.

Din förmåga att få kunden att köpa din produkt och vara nöjd efteråt är något som kommer ha en väldigt stor påverkan på hur Amazon rankar dig.

En stor del av produktbeskrivningen kommer att skrivas i punktform, och då dessa punkter är lätta för ögat att hitta så kan du vara ganska säker på att kunderna kommer att se dem snabbt. Detta i sin tur innebär att du kommer få lägga extra tid på att skriva dessa punkter på ett enkelt och lättförståeligt sätt.

Produktsida från Amazon med produktbeskrivning

Din uppgift är inte bara att beskriva, utan i första hand sälja. Försök därför att beskriva produktens egenskaper på ett säljande sätt. Locka in kunden genom att ge all nödvändig information hon behöver för att kunna ta ett beslut, såsom exempelvis vad produkten innehåller och vilka mått den har. Samtidigt som du gör detta kan du baka i olika sökord i texterna du skriver.

Skriv alltid mer text än dina konkurrenter.

Personer som jobbar som marknadsförare brukar veta att den produkten som har lite mer text än konkurrentens ger kunden intryck av att vara lite bättre. Det kan vara identiska produkter, men den som skriver lite mer detaljer på produktsidan tenderar att få kunden till slut. Självklart är detta något du också ska tänka på. Se därför till att alltid skriva lite mer text än konkurrerande produkter. Det viktiga här är att texten som alltid är lättförståelig och tydlig.

Produktens pris

Produktens pris påverkar inte bara kundernas syn på produkten, utan om du har rätt prissättning så kommer du även kunna sälja mer. Varför är detta viktigt? Jo, för att ju fler konverteringar du gör, desto mer gillar Amazon dig. Så gör dina konkurrentanalyser och se till att ditt pris är konkurrenskraftigt.

Säljer du mindre av en produkt i förhållande till konkurrerande produkter inom samma produktkategori kommer det påverka din Amazon SEO negativt.

Skulle du vara i den sitsen att ditt pris är högre än konkurrenterna behöver du antingen sänka priset eller se till att snabbt skaffa dig fler positiva recensioner. Detta kan i många fall göra att kunder köper din produkt trots ett högre pris.

Amazons bästsäljare på balletskor

Hur många procent av besökarna som köper

Detta kallas för konverteringsgrad – och mäter hur många procent av besökarna som faktiskt köper från din produktsida.

För Amazon är konverteringar viktiga, vilket gör att det blir naturligt för dem att se konverteringsgraden som en rankningsfaktor.

Om du skulle känna att din konverteringsgrav är lite för låg behöver du gå igenom din produktsida och se till att allting du har med på sidan är lockande så att kunderna väljer handlar från dig. Detta kan innebär att du ändrar på allt från texter, bilder, priset med mera.

Produktens bilder

Alla som drivit webbutik vet hur viktiga produktbilderna är för att kunden ska köpa något. Amazon är inget undantag, så även här behöver du se till att dina bilder är utan hög kvalité.

Se till att bilderna är stora, skarpa och i korrekta färger. Att bilderna är stora och skarpa gör att kunden verkligen kan undersöka produkten innan hon beställer, och när det kommer till korrekta färger så är det för att kunden inte ska bli besviken när hon får hem produkten hon beställt.

Så här skriver Amazon själva om produktbildernas storlek:

Bildens storlek ska vara minst 1000 pixlar i höjd eller bredd.

Minst 1000 pixlar gör det möjligt för kunderna att kunna zooma in på produkterna. Detta är en funktion som ökar konverteringarna.

Utöver detta ska bilderna även vara i något av formaten TIFF, JPEG, GIF eller PNG.

Produktbilder i olika färger

Produktens recensioner

Recensioner är en väldigt bra indikator på att kunderna är nöjda med dina produkter, något som är viktigt för Amazon.

Om du söker efter produkter på Amazon kommer du att märka att de produkter som syns högst upp oftast har fler positiva recensioner än de produkter som har få positiva recensioner.

Många bra recensioner skapar en positiv spiral.

Ju fler positiva recensioner du har, desto fler kommer att klicka på in sig på din produktsida och köpa din produkt. En konvertering av detta slag är en rankingsfaktor, och sen när din kund även lämnar en positiv recension så får du ytterligare en rankningsfaktor. Detta är väldigt positivt ur perspektivet för Amazon SEO.

Studier visar att kunder tenderar att lämna recensioner när säljare på Amazon skickar sina kunder email efter köpet och ber dem att lämna recensioner. Det finns såklart fler saker du kan göra för att få fler och bättre recensioner, bara Googla så hittar du allt du behöver.

Kundrecensioner på Amazon för lädersko

Produktens varumärke

När du skapar innehållet på din produktsida kommer du få möjlighet att fylla i produktens varumärke. Det är utav stor vikt att du stavar rätt för att din produkt ska synas när någon söker på varumärket.

Varför är det viktigt att varumärket är rätt stavat? Jo för att kunder på Amazon söker generellt på två sätt:

  1. Antingen skriver de varumärket + produkten (exempelvis “Nike + sko”).
  2. Eller så skriver de produkten + egenskaper (exempelvis “Fotbollsskor + blå + strl 43”.

Om du vill synas när kunden söker på varumärket så behöver du se till att du stavat rätt från början.

Produktens varumärke på Amazon

Ditt namn som säljare

När kunder är inne på Amazon och letar bland produkter så kommer de att se säljarnas namn när de se produkterna.

Anledningen till att säljarnas namn är en rankningsfaktor är för att de är synliga. Genom att namnen syns kan det påverka kundernas benägenhet att klicka på produkten

Låt säga att du exempelvis säljer en viss typ av skor, som till exempel boots. Om ditt namn som säljare är “Carisma Boots” signalerar du tydligt till kunden att du gör “boots” (precis det sökordet kunden skrev i Amazons sökmotor). Utöver detta signalerar ditt namn “Carisma Boots” även till Amazon om exakt vad det är du säljer (“boots”), vilket gör att det blir ännu tydligare för dem.

Namn på försäljare på Amazon

Sökorden du använder i Amazons interna system

När du lägger upp en produkt på Amazon kommer du få möjlighet att lägga in sökord för att hjälpa Amazon att bättre få reda på vilka sökord som du vill att din produkt ska synas på när en kund gör sökningar. Dessa sökord är dock dolda och inget som kunden kommer att se.

När du loggar in på det interna systemet kommer du se ett par rader som du kan fylla i med olika sökord. Du kommer att ha möjlighet att fylla i cirka 50 tecken på varje rad. Det är viktigt att du inte överskrider dessa 50 tecken, för gör du det finns det en risk att Amazon inte använder dina sökord när de indexerar din produktsida.

Sammanfattningsvis

För att du ska bedriva framgångsrik Amazon SEO är det viktigt att du verkligen förstår hur mycket Amazon belönar de säljare som har nöjda kunder. Därför kommer du få jobba på att optimera din produktsida så pass mycket att kunderna lockas till att handla från dig. Sen behöver du se till att dina produkter lever upp till kundens förväntningar så att inga produkter kommer tillbaka.

Om du följer de råd vi har gett här så kommer du med tiden att se en rörelse i rätt riktning gällande produktsidans rankning, konverteringsgrad och försäljning.