Vill du lyckas på Amazon kommer du förr eller senare få knäcka koden om hur du får in en massa kundrecensioner snabbt. Det är precis det vi kommer hjälpa dig med här – genom vår guide kommer du veta exakt hur du samlar in Amazon-recensioner och når framgång.

Varför är detta viktig?

Svaret visade sig tydligt i en studie från USA, som gjordes för några år sedan, och där 79% av deltagarna sa att de litade lika mycket på kundrecensioner på internet som de gör på personliga rekommendationer. Det här säger mycket eller hur?

Och nu när du vet hur stor påverkan kundrecensioner har på kundens köpbeslut kommer vi här gå igen exakt NÄR och HUR du frågar dina kunder om recensioner (utan att bryta mot Amazons riktlinjer).

Vill du veta hur du skaffar Amazon-recensioner snabbt? Klicka på länkarna nedan för att få reda på hur du gör.

Snabba länkar

Skillnaden mellan olika recensioner

På Amazon finns det två olika former av recensioner, produktrecensioner och säljarfeedback, och det kan vara bra att veta skillnaden mellan dem.

Produktrecensioner – Vad är det?

Den vanligaste recensionen kunder skriver är produktrecensioner (product reviews), och det är den feedbacken de har att ge om produkten, dess egenskaper, för- och nackdelar och huruvida den levde upp till deras förväntningar (ibland kanske produkten inte är som det står i produktbeskrivningen).

Säljarfeedback – Vad är det?

Den andra vanliga recensionen kunder skriver är det som kallas för säljarfeedback (seller feedback). Det här är feedback på hur säljaren har hanterat allt som har med själva köpet att göra, såsom leverans och köpprocessen.

När man läser säljarfeedbacken som ges är det inte vanligt att kunder klagar över att produkterna levereras sent, är skadade när de kommer fram, produkterna är inte ordentligt paketerade under leveransen, säljaren svarar inte på kundernas mail, det står inte helt korrekt information om produkten på produktsidan etc.

Även om det blir en hel del klagande kan det samtidigt även bli en del positiva recensioner också. Allt som kunder kunde klaga på innan kanske är riktigt bra nu, och istället är det inte omöjligt att kunder pratar gott om att leveransen var i tid, säljaren svarade på alla mail, produktinformationen stämde med produkten som levererades, fraktförpackningen var utav bra kvalité och produkten var inte skadad när den kom fram till kunden.

Varför det är viktigt med Amazon recensioner

Det bästa med produktrecensioner är att de hjälper till att skaffa nya kunder. Särskilt på Amazon är det många kunder som alltid tittar på produktrecensionerna innan de väljer att köpa något (speciellt varumärken som är lite mer okända). Självklart är detta inget nytt fenomen, utan även på andra hemsidor känner sig kunder tryggare om det finns kundrecensioner.

Om du skulle vara en säljare eller varumärkesägare så råder det ingen tvivel på att positiva recensioner skulle höja kundernas förtroende för dig och ditt varumärke. I den hårda konkurrensen som finns i vissa produktkategorier är det alltid positivt att skaffa sig fördelar som dessa.

Oavsett vilken bransch du är i och hur konkurrensen ser ut är det alltid bra för dig att be om kundrecensioner.

Vem ska du fråga om en recension?

Det lätta svaret är ”kunden”, men det dyker samtidigt upp flera viktiga följdfrågor. Du kanske exempelvis undrar exakt när du ska kontakta en kund för att be om feedback, och vad du ska säga i ditt meddelande för att övertyga henne att lämna feedback.

Alla dina frågor är befogade, och vi kommer att gå igenom dem alla lite senare i denna artikel. Det som är bra för dig att ha med dig är att feedback, i alla dess former, är bra samtidigt som de hjälper dig att bli bättre.

För vilken säljare är recensioner extra viktigt?

Alla säljare och varumärkesägare på Amazon gynnas av det här, men framför allt är det tre grupper som drar mest fördel:

Kända varumärken

Är du ägare till ett redan etablerat varumärke så kommer du inte bara ha det lättare att få recensioner, utan för varje recension du får så förstärker du ditt försprång gentemot konkurrenterna.

Ju fler kunder som pratar positivt om dina produkter kommer leda till att fler nya kunder köper dina produkter. Ju fler kunder du konverterar, desto högre kommer du att rankas i de organiska sökresultaten. Konvertering är nämligen en rankningsfaktor inom Amazon SEO (sökmotoroptimering för Amazons sökmotor).

Nischprodukter

Ju mer nischad du är desto större nytta har du av att befintliga kunderna tycker gott om dig. Det gör att alla nya kunder ser hur tidigare kunder har sagt bra saker om produkten – vilket gör att de känner sig säkrare på att produkten kommer leva upp till deras förväntningar.

Skulle det vara så att dina befintliga produkter har många Amazonrecensioner kommer du att gynnas när du släpper nya produkter (de flesta produkter är okända i början). Potentiella kunder kommer se hur dina tidigare produkter har fått så bra feedback, vilket gör att de drar slutsatsen om att din nya nischade produkt också är lika bra.

Private label eller varumärken som börjar etablera sig på marknaden

Om du äger ett varumärke vet du troligen redan att det inte är så enkelt att få ett fotfäste på marknaden. Detta gäller speciellt på Amazon där konkurrensen är hård och där kundernas nöjdhet regelbundet utvärderas av Amazons algoritmer (för att säkerställa att din produkt får rätt rankning i det organiska sökresultatet).

Genom att skaffa dig många positiva Amazon-recensioner signalerar du till nya potentiella kunder att dina produkter är utav hög kvalitét. Detta i sin tur leder till ökad försäljning, vilket i sin tur leder till fler recensioner etc.

När ska du be om en kundrecension?

Allt handlar om timing – och detta i sin tur beror både på vilken produkt du säljer och vem kunden är. Vissa produkter testar kunderna snabbt, och då betyder det att du även kan kontakta dem tidigt. Andra produkter kräver att kunden får testa ett par veckor innan de har bildat sig en uppfattning, och därför vill man inte kontakta dem för tidigt.

Då det finns en massa olika sorters produkter går det inte att ge någon gyllene regler om när du ska kontakta kunderna. Däremot kommer vi här att försöka ge dig riktlinjer och förslag, så får du själv avgöra vad som passar för produkterna du säljer.

Produkter som har kort betänketid

Detta är produkter där du kan ta och kontakta kunden redan 3-4 dagar efter att hon har mottagit dem. Ofta är det enklare produkter där kunden jämför priser innan hon handlar.

Exempel på produkter: Baskläder, hudvårdsprodukter och mobiltillbehör.

Varför du ska kontakta kunden snabbt

Just den här typen av produkter är något som kunden troligen köper flera gånger per år (vissa ännu oftare). Köpet av produkten inte är något stort beslut för kunden, och statistiken visar att hon troligen kommer börja använda/testa produkten väldigt kort efter att hon har fått den levererat till sig. Därför är det bra att du kontaktar kunden tidigt för att fånga hennes reaktion i form av en kundrecension.

Produkter som är enkla att ta ett köpbeslut om är oftast såna som är enkla att använda och löser bara ett enda problem. I dessa fall kommer Amazonrecensionen du får in troligen bara säga huruvida produkten löser problemet eller inte.

Skulle du exempelvis sälja handkräm skulle kunden kanske skriva om den är klibbig, om den fuktar bra, hur den luktar, hur det känns att ha på den under en hel dag, om den färgar av sig etc.

I det ögonblicket en kund kommer fram till att din produkt löser hennes problem så är hon som mest mottaglig för att skriva en bra kundrecension. Passa därför på att kontakta kunden tidigt för att öka dina chanser att få in hennes feedback.

Produkter som har medellång betänketid

Detta är produkter där du kontaktar kunden efter cirka 1 till 1,5 vecka efter att hon mottagit produkterna. Oftast är detta produkter där kunden behöver använda/testa produkten och verkligen få tid att utvärdera innan du tar kontakt med henne. Produkter som dessa köper kunden inte så ofta och det tar ofta längre tid innan hon kommer fram till ett köpbeslut.

Exempel på produkter: Elektronikprodukter såsom dator, mobil och TV.

Varför du ska kontakta kunden efter 1 till 1,5 vecka

Vissa typer av produkter kräver att kunden får tid att verkligen testa och utvärdera innan hon verkligen har upptäckt allt som är bra med produkten. Du behöver därför ge henne tid innan du ber henne att skriva en kundrecension.

Med exempelvis elektronikprodukter behövs det lite tid för att någon ska utvärdera ordentligt och se hur produkten känns i handen, batteritid, hur smidig operativsystemet är, hur snygg den är etc.

Gör inte misstaget att kontakta för tidigt då kunden kanske ännu inte har kommit till en bra uppfattning om produkten än (vissa produkter behöver man helt enkelt testa ett tag innan man gillar dem).

Produkter som har lång betänketid

Detta är produkter där du kontaktar kunden efter cirka 3-4 veckor efter att hon mottagit produkterna. Anledningen till att det behöver dröja ett bra tag innan du ber om en Amazonrecension är för att vissa fördelar med dina produkter kan ta en lång tid innan kunden ser dem.

Exempel på produkter: Skönhetsprodukter såsom smink men även kosttillskott och vitaminer.

Varför du ska kontakta kunden efter 3-4 veckor

Anledningen till att du ska dröja så länge med att kontakta kunden om recension är för att vissa produkter behöver testas ett bra tag innan man ser något resultat. Exempel på detta kan vara exempelvis vitaminer, det kan ta ibland en månad innan kunder känner att vitaminerna påverkar deras liv positivt. Samma sak är det med en hel del andra produkter, och därför behöver du ha tålamod.

Om du stressar och tar kontakt tidigt så kanske kunden ännu inte har upplevt de resultat som de förväntat sig av produkten – vilket gör att risken ökar för att de skulle skriva en dålig recension om du ber dem att skriva en där och då.

Hur du ska be kunden om en produktrecension

Det här är det kritiska steget, och även det moment som kräver mest från dig. Därför kommer vi att gå igenom vad du kan göra rent praktiskt för att öka chansen att få in recensioner.

Använd mallar

Om du har en Amazonbutik där du dagligen säljer en massa produkter kan det vara bra att använda sig utav mallar för att effektivisera hur du kommunicerar med dina kunder (med tanke på att det är många kunder). Försök att skapa en mall som funkar för de flesta produkter och som du enkelt kan göra personlig för respektive kund. På så sätt känner de sig speciella och det brukar även öka chansen att de gör som du säger.

Om du letar på nätet kommer du hitta flera mallar som hjälper till att göra ditt mail mer personlig. Exempel på saker som finns i de flesta moderna mallar:

  • Direktlänk till feedbacksida: Som exempel är det möjligt att lägga upp en direktlänk så att kunden på en gång kan klicka och komma till en sida där hon kan skriva sin kundrecension.
  • Direktlänk till kontaktsida: Genom att klicka på den kommer kunden att kunna kontakta dig.
  • Kundens namn: Mallen kommer per automatik lägga till kundens förnamn i mailet.
  • Produktens namn: Den produkten som kunden köpte kommer synas med namn och bild i mailet. Är perfekt för kunder som köper en massa olika produkter ofta och inte kommer ihåg vad de heter.
  • Bild på ditt varumärke: Det ser ganska proffsigt ut när varumärket finns med i mailet.

Varför finns allt detta med i mailet?

Det rätta svaret är att du inte riktigt vet vad kunden tänker i det ögonblicket de öppnar mailet. Förhoppningsvis har de haft en underbar upplevelse med produkten och vill börja skriva feedback för hela världen att se, men det kan även hända att de har en del frågetecken och vill fråga dig saker om produkten. Genom att försöka ta bort så många frågetecken som möjligt ökar du dina chanser att få en positiv “amazon product review” av kunden.

Tala till kundens känslor och upplevelser

Alla vill vi känna att våra känslor är viktiga. Det är inget annorlunda med dina kunder. Utav denna anledningen är det en god idé kommunicera så att kunden känner att deras åsikter och känslor faktiskt är viktiga. Om du vill kan du vinkla dina frågor så att du adresserar kundens känslor. Exempel på detta kan vara att du ställer frågor såsom “Hur kändes det att använda produkten?” och “Vad är det speciella med produkten?”. Detta gör att fokus ligger på deras känslor, och ju mer känslor som blir involverade desto större blir chansen att du kan få henne att skriva en review.

I den vevan där du frågan om kundens upplevelse av produkten kan du passa på att fråga om de skulle kunna tänka sig att ta några minuter för att dela med sig av sina upplevelser med andra.

Använd uppmaningar

Det är här de flesta fegar ut. Många säljare vågar inte riktigt be om en produktrecension, utan de skriver snälla saker i mailet utan att fråga rakt ut om en recension.

Vill du göra det smidigt kan du skriva något i stil med att “din åsikt är viktig för oss och andra framtida kunder skulle också ha stor nytta av dina upplevelser av produkten”. Håll dina meningar korta och enkla samtidigt som du försöker vara vänlig och personlig.

Exempel på uppmaningar du kan använda

“Dela dina upplevelser här”

“Hjälp andra att göra ett bra val!”

“Dela hur du känner om produkten XYZ”

Dessa ovanstående uppmaningar är ganska rakt på sak och brukar generellt sett ha en hög CTR. Använd gärna dessa och försök att göra mailet så personligt som möjligt. Om kunden känner ett förtroende för dig och vet att de alltid kan kontakta dig med sina frågor så kommer det kännas bättre för dem att göra sin feedback öppen för världen att se.

Varför säljarfeedbacken är viktig för dig

Det alla säljare kommer bli medvetna om ganska tidigt är att Amazon är en plattform där kundnöjdhet är viktigt. Det finns flera sätt de mäter den här kundnöjdheten på och säljarfeedbacken är en av faktorerna de tittar på.

Skulle din säljarfeedback på Amazon vara alltför dålig kommer de att be dig att åtgärda detta och då upp siffrorna. Om du misslyckas finns det en stor risk att ditt konto blir avstängt.

Feedbacken du får in som säljare bidrar till det som Amazon kallar för ”kontohälsa” (Amazon Seller Account’s Health”), vilket bland annat innehåller information om hur bra du som säljare är på att ta hand om dina kunder. Vill du därför se till att öka din kontohälsa så är det en god idé att be dina kunder betygsätta din service och prestation.

Kriterier Amazon använder när de utvärderar dig som säljare

Amazon utvärderar i realtid vilka säljare som gör bra ifrån sig eller inte. Självklart finns det en massa kriterier de tittar på, men det finns 4 kriterier som är viktigast:

  • Säljaren avbryter köpet
  • Något fel med produkten
  • Kunden får pengar tillbaka
  • Produkten levereras för sent

Låt oss bryta ner dessa fyra och undersöka vad som menas med dessa kriterier.

Säljaren avbryter köpet

Det här är när du som säljare avbryter själva köpet innan produkten lämnar ditt lager. Skulle detta ske alltför många gånger så är det negativt för dig. Om du avbryter köpet på mer än 2,5% av alla ordrar du får in är risken stor att Amazon stänger av ditt konto.

Något fel med produkten

Det finns många olika saker som går in under denna rubriken. På engelska kallar Amazon det för ”order defect rate” (ODR) och kan vara flera olika saker som är negativt kring produkten.

Amazon tar och tittar på tidsperioden 365 dagar och försöker se hur många negativa recensioner du har fått, huruvida dina kunder har utnyttjat sin produktförsäkring (pga att produkterna har varit defekta) eller om det har skett någon återbetalning på något sätt.

Om det skulle visa sig att mer än 1% av alla dina produkter har något fel på sig så är risken stor att ditt konto som säljare blir avstängt. De är hårda på detta så det är viktigt att du sköter dig och håller kunderna nöjda. Försök därför att få så många positiva recensioner som möjligt samt lösa alla ärenden där kunderna klagar.

Kunden får pengar tillbaka

Det här är procentuellt antal gånger som du har gett tillbaka pengar till en kund (jämfört med hur många totala ordrar du har fått in under samma tidsperiod).

Produkten levereras för sent

Det här är antal paket som kommit fram för sent jämfört med vad som lovats till kunden. Amazon har stenkoll på detta och brukar ibland även jämföra med hur snabbt de själva levererar sina produkter. Skulle mer än 4% av dina paket levereras för sent till kunden är risken stor att Amazon stänger av ditt konto.

När du ska be om säljarfeedback

Om du vill vara säker på få feedback på din prestation som säljare så behöver du tajma det rätt, och det är inte alltid så enkelt. För det första behöver du se till att kontakta kunden tidigt så att du fortfarande är färsk i deras huvud. Samtidigt är det bra att inte kontakta alltför tidigt för att ge kunden tid att utvärdera din produkt ordentligt. Ditt bästa verktyg för detta är email.

Använd email

När man har många kunder är det ganska effektivt att kontakta dem via email. Det går snabbt att komma i kontakt med en massa kunder, vilket gör att du snabbare kan börja bygga på en god relation. Ju mer kunderna tycker om dig desto större är chansen att de även skriver feedback på dig.

För att veta exakt när man ska skicka ut email om säljarfeedback så behöver man testa sig fram, för det här skiljer sig från produkt till produkt och även mellan kund till kund. Tester visar dock att de flesta säljare föredrar att maila ut ca 2 dagar efter att kunden har mottagit paketet.

Varför vänta 2 dagar? Jo för att Amazon kommer själva maila kunden direkt när det är bekräftat att kunden har mottagit paketet. För att kunden inte ska förväxla dessa två email är det bra om de skickas ut vid olika tillfällen.

Hur ska du be om säljarfeedback?

När du ska kontakta en kund för att be om feedback är det bra att ha flera olika alternativ till hands som du kan använda dig utav. Här nedan kommer vi gå igenom några av de bästa sätten. Använd dig utav dessa om du vill öka din säljarfeedback:

Använd mallar

Har du många kunder kan det vara svårt att skriva bra till alla och verkligen hinna med skapa en relation. Därför rekommenderas det att du skapar mallat som hjälper dig att snabba upp saker och ting. Med rätt mall kan du fortfarande göra meddelandena personliga. Skulle du även inte ha tid att skapa en egen mall så kan du bara Googla efter dem på nätet – det finns flera exempel att inspireras utav.

Gör dina meddelanden personliga

När du mailar kunderna är det en god idé att använda mallar som per automatik hämtar information om kunden och produkten de handlat. Genom att skriva kundens förnamn och produktens namn och bild så få hon ett intryck av att mailet är personligt.

Fokusera på shoppingupplevelsen

Det är ingen produktrecension du är ute efter här, utan du vill veta vilken feedback du ska ha som säljare. Utav denna anledning är det bra om du fokuserar på saker som har med all hantering att göra kring produkten (fast inte själva produkten). Det kan vara exempelvis hur det kändes för kunden att öppna paketet du skickat (var paketet i bra skick?), hur snabbt levererades paketet? Var det enkelt att kommunicera med dig som säljare?

Känslan du vill förmedla här är att du som säljare är enkel att komma i kontakt med. Kunden behöver veta att de alltid kan kontakta dig om det är något de undrar. För att ge den där extra touchen kan du lägga till en länk med texten “svara på detta meddelande” – detta gör att kunder känner att de enkelt kan kontakta dig.

Var mänsklig

Tänk på att du skriver till människor, och vi människor gillar att känna oss speciella. Lyckas du förmedla den känslan så ökar dina chanser att hon öppnar ditt email och faktiskt skriver feedback.

Undvik att skriva titlar såsom ”Lämna feedback” eller ”Ge oss betyg”, för detta fokuserar på säljaren och inte köparen (det är ganska stelt också). Fokusera istället på kundens upplevelse och få henne att känna att hennes åsikter verkligen är viktiga och meningsfulla. När du har kommunicerat fram detta kan du avsluta med att berätta att hennes åsikter kan hjälpa andra köpare.

Ha med uppmaningar

Det säljare ofta glömmer bort på Amazons plattform är uppmaningar, dvs be köparen att göra något. Det enklaste du kan göra här är att ha med en direktlänk som kunden kan klicka på för att ge säljarfeedback.

Gör det enkelt

Statistik visar att om du gör det enkelt för en kund att lämna feedback så ökar chansen att hon faktiskt gör det. Fundera därför på allt som du kan förenkla för att göra processen så smidig du bara kan för kunden.

Avslutningsvis

Att bli duktig på att skaffa sig kundrecensioner och säljarfeedback på Amazons plattform är en nyckel till framgång. Inte nog med att köpare tittar på det för att få förtroende för dina produkter, utan även Amazons algoritmer tittar på din kundnöjdhet för att kunna avgöra hur högt dina produkter ska ranka i sökresultatet. Men innan kunderna kan klicka på din produkt och köpa den så behöver de först hitta den. Därför är det en bra idé att du även lär dig hur du annonserar på Amazon samt även hur du optimerar produktsidorna för att få naturligt hög synlighet i sökresultaten.