Amazon är snart i Sverige och det är viktigt att alla företagare förbereder sig en konkurrent som inte backar. För att lyckas och bli framgångsrik behöver du lära dig att bemästra annonsering på Amazons plattform, och här kommer vi att lära dig allt du behöver veta för att komma igång.

Snabba länkar:

De flesta börjar sina produktsökningar på Amazon

Amazon Startsida Front

Som säljare har du säkert redan börjat med digital marknadsföring, såsom annonser på Google och Facebook/Instagram och kanske även fått bra konverteringar därifrån. Däremot kanske du inte riktigt har börjat med Amazon-annonsering och inte vet mycket om det. En studie som kom ut för inte så länge sedan visade att 54% av alla kunder började sin produktsökning på Amazon och inte på Google. Med tanke på hur mycket affärer som görs på plattformen bör det därför vara en prioritet för dig att även försöka bli duktig där. För om du inte lär dig att framgångsrikt driva affärer på Amazon så kommer dina konkurrenter att köra om dig och ta affärer genom att:

  • Hitta fler sökordsluckor
  • Buda smartare och mer strategiskt
  • Hantera sina budgetar effektivare
  • Använda sig av experter på en Amazonbyrå som vet hur man vinner på plattformen

De 2 annonstyperna som används mest

Det finns flera olika annonsformat och typer som du kan använda dig av. De vanligaste kommer vi gå igenom mer nedan (Sponsored Products Ads och Sponsored Brands Ads), men det finns även annonstyper som inte är lika vanligt förekommande, såsom displayannonser, videoannonser, custom ads och Amazon DSP. De sistnämnda är lite mer komplexa och används främst av vissa typer av säljare.

Vad är Sponsored Products Ads?

Sponsored Products Ads, även kallad för “Sponsrade Produktannonser“, är tillgänglig att använda för alla säljare. På grund av hur effektiva annonstypen är har den blivit det främst verktyget säljare använder för att locka kunder till en specifik produkt. I videon nedan kan du lära dig mer om just Amazon Sponsored Products annonser.

Vad är Sponsored Brands Ads?

Sponsored Brands Ads, även kallad för “Sponsrade Varumärkesannonser” gick tidigare under namnet ”headline search ads”, är en annonstyp som endast är tillgänglig för varumärkesägare. Det innebär att du först behöver registrera ditt varumärke hos Amazon Brand Registry (varumärkesregistret) innan du kan använda tjänsten. När du väl börjar använda tjänsten kommer du märka att fokuset är på ditt varumärke och dina produkter, till skillnad från att endast fokusera på en specifik produkt (som med Sponsored Products Ads). I videon nedan kan du lära dig mer om Amazon Sponsored Brands annnonser.

De flesta börjar med Sponsored Products Ads

Det är en annonseringstyp som inte bara är enkel att komma igång med, utan det finns även andra fördelar såsom:

Synlighet: Oavsett hur du rankas organiskt kommer kunderna se din produkt tack vare annonsen.

Skjuts uppåt i rankningarna: När dina produkter syns i en annons så får du trafik till produktsidan, och när kunder köper din produkt märker Amazons algoritmer detta och höjer din organiska ranking då din produkt är bra på att konvertera.

Fler kunder: Annonsen gör att du hela tiden får trafik in till produktsidan, vilket i sin tur ökar chansen att de köper produkten. När kunderna testat din produkt så börjar de få en relation till den. Om upplevelsen är positiv ökar chansen att de drar in nya kunder till er.

Knuffar undan konkurrenterna: Det finns begränsat med annonsplatser, och när du lyckas ta en annonsplats betyder det att dina konkurrenter får mindre utrymme att visa sina annonser.

Vad en Amazonkampanj består utav

Du har kanske ett par produkter som du redan nu vill börja annonsera och få trafik för. Då är Sponsored Products Ads det enklaste du kan komma igång med, men innan du gör det behöver du veta hur de olika tekniska delarna i en annonskampanj funkar. Vi kommer här att gå igenom det du behöver kunna om viktiga beståndsdelar i en annonskampanj, bra nyckeltal att arbeta mot och hur du på effektivast sätt når dina uppsatta mål.

Se annonskampanjen som en pyramid

Se på kampanjens struktur som en pyramid, fylld med en hel del byggstenar som håller upp ett mästerverk. Mitten på pyramiden ser du det som kallas för “annonsgrupper”. Det är här du grupperar och samlar ihop annonser som har saker gemensamt. På kampanjnivån finns det ett par saker du kan ställa in, och några av de vanligaste är:

  • Daglig budget: Hur mycket du ska spendera per dag.
  • Målstyrning: Här får du välja om du vill styra mot inställningen “auto” eller “manuell” (vi kommer gå igenom dessa snart)
  • Negativa sökord: Om du vill kan du kampanjnivå ställa in om det finns negativa sökord du vill att annonserna undviker. För den som inte är insatt så är negativa sökord ord som du inte vill att annonsen ska visas för.

Det finns generellt sett flera sätt att skapa en struktur i kampanjen för dina Amazon Ads. Det som brukar funka bäst är när vi endast har en produkt per kampanj, för detta hjälper oss att ha ordning och även lättare att testa olika saker mot varann. Lär dig mer om hur du hanterar din kampanj i videon här.

Inställningar du behöver göra på annonskampanjen

Så fort du lagt upp en kampanj för Amazon Ads kommer du få frågan om att bestämma en del inställningar. De vanligaste inställningarna du behöver ta beslut om är:

Kampanjens namn: Enkla namn brukar vara bäst. Om du exempelvis ska marknadsföra en viss produkt så kan kampanjen ha samma namn som produkten (typ cykel, hantlar, armbandsur etc)

Daglig budget: Skriv in vad du är villig att spendera på annonser per dygn.

Target ACoS (mål ACoS): För dig som jobbat med annonsering tidigare så är detta ett relativt nytt nyckeltal. ACoS står för ”Advertisting Cost of Sale” och är ett nyckeltal som Amazon skapat bara för att visa dig hur effektiva dina annonskampanjer är. Om vi skulle bryta ner nyckeltalet i mindre beståndsdelar så är den i grund och botten summan med pengar du lagt på annonsering delat på intäkter du har fått tack vare annonserna. Nyckeltalet uttrycks i procent, och ju lägre siffra du får desto bättre.

Målstyrning: Det är nu du väljer mellan ett mål som är ”Automatisk” eller ”Manuell”.

  • Automatisk: Om du väljer automatisk som mål kommer Amazons system att själv gå in på dina produkter (och även konkurrerande produkter) och välja ut de sökord och fraser som din annons borde synas på. Med detta valet litar du helt enkelt på att Amazons algoritmer gör rätt val för dig.
  • Manuell: Om du väljer manuell som mål kommer du själv få bestämma vilka sökord och fraser som din annons borde synas på. Det finns även en del tredjepartsverktyg som kan hjälpa dig välja rätt sökord.

Annonsgrupper: Här grupperar du ihop alla dina Amazon Ads-annonser i olika grupper. På denna nivån kommer du även få ställa in följande parametrar:

  • Vilka sökord du sökord och matchningstyper du vill ha.
  • Vad du vill ha som standardbud på sökorden.
  • Vilka sökord som du vill ha som ”negativa sökord”, det vill säga inte synas på alls.
  • Vilken produkt du vill att annonserna ska marknadsföra.

Välj vilka sökord du vill synas på

När du annonserar på Amazon behöver du välja ut vilka sökord som du vill synas på (som nämnts tidigare gör du detta antingen själv eller låter systemet välja åt dig).

Sökorden du väljer bör baseras på kundernas sökbeteende. Använd därför gärna olika verktyg för att se vad folk skriver när de söker på Amazon efter en viss produkt (gratisverktyget Google sökordsplanerare funkar bra). En god idé är även att kolla på konkurrerande produkter och se vilka ord de använder.

När du lägger in sökorden i Amazons system får du möjlighet att antingen buda specifikt på respektive sökord eller använda standardbudet du satt för annonsgruppen (dvs samma bud på alla sökord).

De vanligaste matchningstyper

När du lägger upp dina sökord kommer du märka att det även finns olika matchningstyper för sökorden. För att få klarhet i vad som är vad kommer du här få en liten kort introduktion:

Negativa sökord: Dessa är sökord som du inte vill att dina Amazon Ads ska synas på.

Automatiskt valda sökord: Här går Amazons algoritmer in och väljer dina sökord åt dig baserat på det som står på din produktsida (och även annan data som Amazon har). Detta är mer eller mindre plug-and-play och du behöver inte tänka på nåt utan systemet sköter allt detta åt dig.

Manuellt valda sökord: Här väljer du alla sökorden själv och kan göra de inställningar du tror ger bäst resultat för dina amazon ads. I den processen kommer du även få välja om sökorden ska matchas på något av följande sätt:

  • Bred matchning (Broad Match): Här matchas dina sökord med det kunderna söker efter, och det spelar ingen roll om kunderna skriver andra ord innan eller efter sökorden. Med bred matchning kan du få många klick, däremot är det viktigt att du regelbundet analyserar klicken och tar exkluderar de sökord som inte genererar det resultatet du vill ha.
  • Fras-matchning (Phrase Match): Här matchas dina sökord precis som du har skrivit dem (och i den ordningsföljden). Om du exempelvis har “fuktiga händer” som sökord kommer din annons inte att synas om kunderna söker på orden “fuktiga små händer”. Däremot skulle annonsen synas om det handlar om felstavningar, plural eller om det är ord före eller efter dina sökord också.
  • Exakt matchning (Exact Match): Här matchas också dina sökord precis som du har skrivit dem. Systemet tillåter att det även förekommer ord innan och efter.
  • Produktmålstyrning (Product Targeting): Här kan du styra dina annonser mot specifika produkter (ASIN:s) eller produktkategorier. På detta sättet kan du komma åt exakt en viss typ av kunder.

Hur du kommer igång med annonsering så snabbt som möjligt

När du ska komma igång med Amazon-annonsering är det bra om du har en strategi att utgå ifrån. Förhoppningsvis är du en erfaren e-handlare med detaljerade strategier om hur du ska navigera dig fram till toppen av Amazon, eller så kanske du använder dig av en rutinerad Amazonbyrå och får hjälp att ta fram en bra plan. Skulle du inte ha en strategi från början kommer vi här att gå igenom hur du enkelt kommer igång med att forma en strategi.

Definiera dina mål

Innan du går vidare med att skapa en strategi behöver du först börja med att ta reda på vart du vill gå, och därför är det viktigt att du definierar dina mål. Vart vill du nå? Hur vet du när du nått framgång? Det är inte alltid enkelt att veta det, och det är därför du pressas att fundera på detta nu. Utan tydliga mål att sikta på kommer strategin inte att bli bra.

4 enkla steg till att skapa en strategi

I processen att ta fram din strategi kan det vara bra att gå igenom vissa specifika steg för att se till att du inte glömmer viktiga delar i en strategi. Här presenterar vi de olika stegen du kan ta för att forma din strategi:

Steg 1: Välj rätt nyckeltal

Det finns en mängd med nyckeltal att sikta på, och oavsett vilken du vill nå är det viktigt att du tar reda på hur det ser ut idag. Om du inte vet vad nyckeltalet ligger på idag kan det vara svårt att veta om du har förbättrat nyckeltalet..

Steg 2: Välj rätt målstyrning

Det som är bra med Amazons plattform är att du får möjlighet att styra mot sökord som är antingen manuellt valda eller sökord som är automatiskt valda av systemet.

  • Manuellt valda: Du väljer allting själv, både gällande sökorden och också hur matchningen ska ske.
  • Automatiskt valda: Systemets egna algoritmer går in och väljer ut allt som är bra att du har (sökord, matchningstyper etc)

Steg 3: Välj rätt sökord

Leta runt för att hitta sökord som alla kunder använder när de söker efter saker. Leta på nätet, prata med kunder, kolla på konkurrenter, använd även tredjepartsverktyg såsom Googles sökordsplanerare. Försök att lokalisera de sökord som har sökvolym men som ännu inte är så dyra att buda på. Sen får du helt enkelt börja analysera resultatet för att hitta de sökord som konverterar bäst. Ju mer du tränar på detta desto bättre blir du på att hitta möjligheterna.

Steg 4: Välj daglig budget

Det här är vad du är villig att spendera under ett helt dygn. Själva fördelningen av din budget kommer bero på huruvida du satsar på sökord som är manuellt valda eller de som är automatiskt valda. Rent statistiskt brukar manuellt valda kosta dubbelt så mycket, men samtidigt brukar de även ge bättre resultat på sikt. En del brukar kombinera dem båda och ha igång både manuella och automatiska kampanjer samtidigt. Det bästa med den taktiken är att du kan benchmarka dem mot varandra.

Hur du håller dig på topp

Genom att hela tiden testa och analysera kommer du så småningom att forma en riktigt bra strategi för ditt företag och era annonskampanjer. Med tiden kommer du sälja allt mer, men den stora frågan kommer förr eller senare att bli: Hur fortsätter du att hålla dig på topp?

3 saker att göra för dig som vill vinna

För att fortsätta vinna på Amazon är det tre saker som du kontinuerligt behöver göra:

Övervaka dina annonskampanjer

Håll ständigt koll på Amazon Ads-kampanjerna och justera dina sökord när du hittar något som fungerar (och ta bort det som inte fungerar).

Spendera pengar på vinnare

Med jämna mellanrum kommer du hitta sökord som drar in en massa trafik och konverterar mycket. När du har hittat dessa ”vinnare” behöver du öppna plånboken och spendera mer pengar på dessa sökord för att tjäna ännu mer pengar.

Det finns en värld större än Sponsored Products Ads

Amazon har en stor portfölj med verktyg och annonsformat du kan testa. Utöver sponsrade produktannonser är det även en god idé att testa på Sponsored Brands Ads. Konkurrensen är mindre och belöningen stor. Håll dig nyfiken och våga testa så kommer du hitta möjligheterna på marknaden.

Den som satsar tidigt kommer skörda de största frukterna

Amazon-annonsering växer för varje år och tar allt mer andelar från Google när det kommer till produktsökningar. När det bevisligen görs en mängd med affärer på plattformen varje dag är det viktigt för alla e-handlares framtid att ta Amazon på allvar och verkligen investera tidigt för att bli den klara ledaren inom sin kategori.